Veteran SM Järvsö. //Eric

Typiskt, i fredags var det sommarfest på jobbet och jag fick i mig alldeles för mycket att dricka. Kul att träffa arbetskamrater och Champagne är gott. Jag är ju föräldraledig så det medförde säkert att jag va på extra festhumör. Det tråkiga är att mitt immunförsvar gick ner i botten och nu är jag genomförkyld och har inte kunnat träna något alls.

Det som är extra typiskt är att just denna veckan skulle jag behövt träna extra hårt då jag efter lite funderande anmälde mig till veteran-SM som går i Järvsö. Såg att jag kan vara med där trots att vi börjar vår semester samtidigt, blir bara att köra ner till Öland lite senare samma dag istället för på morgonen. Vad gör man inte för att få tävla lite.

Hoppas på att kunna ut och rulla lite ikväll (tisdag) och sen kunna köra lite hårdare från torsdag. Som tur är har jag en förstående fru så jag räknar med cykling även fredag, lördag och söndag. Variera olika typer av intervaller med rullpass. Sen tävlingsgruppens träning på tisdag nästa vecka och rull med sprint på torsdag. Upp till Järvsö på lördag morgon och rulla lugnt genom banan dagen innan. Det är iaf planen, bara förkylningen släpper nu också.

Annars va det kul att försöka följa med Sub-7 satsningen via mobiltelefonen. Jag hade skrivit ner alla mellantider de behövde ha och sen prenumererat på sms-uppdateringar för ett par av killarna.. De låg ett tag 3 minuter efter för att sedan tagit ikapp en del, men tappade mot slutet. 7.07 var tiden, som sen inte ens visade sig vara snabbaste tiden.... Funderar nu på om jag skulle börja träna extra hårt för att kunna vara med i nästa års satsning, det vore nåt.

Nä.. idag får jag kurera mig i lekparken med dottern. :-)


Bilden visar banprofilen på VSM, ser ut att kunna fungera för min del, inga långa eller speciellt krävande stigningar, även om även dessa kommer att kännas i benen och jag kommer vara supernöjd om jag bara hänger med klungan runt.





//Eric


Inte så lyckosamt senaste veckan..... //Eric

Helt otroligt vad viktigt inställning och humör kan vara, åtminstone för min del. Efter att först hängt med klungan runt i Uppsala med ett snitt en bra bit över 40km/h (placerade mig i mitten) samt kommit 12:a i seniorklassen på Falkenloppet som resultat av mina två första cykeltävlingar efter att bara cyklat i 2 år så har det inte gått så bra senaste veckan.

Först startade jag i seniorklassen i Södertäljeloppet och fick där punktering efter 4 varv av ca 14, tog ändå för mig mer i klungan och låg under de första 3 varven hela tiden högt upp, vilket dessutom kändes mycket lättare än tidigare tävlingar då jag halkat längst ner hela tiden. Lite tråkigt att punktera, men det händer ju ibland.

Nu är jag nyss hemkommen från Smack linjelopp i Markim. Kände mig utvilad innan och på gott humör. Dock inte så taggad och laddad som jag varit tidigare tävlingar, skulle vilja kalla känslan loj... Med loj menar jag att jag inte är så alert eller på hugget, vilket innebar att vid alla ryck och farthöjningar så reagerar jag långsamt och det blir lätt 1-2 meter till framförvarande hjul, vilket bara gör det än tuffare att hänga med då jag idag startade med elitkillarna plus H30. Hängde ändå med runt bra första varvet av 2, gjorde ändå av med alldeles för mycket energi i några av uppförsbackarna på varvet och då när jag inte var så alert vid rycken, blev några luckor att täppa till. Så när det då blev en rejäl körning i ca 8km ut på det andra varvet så fick jag släppa ca 1mil, klungan låg i stort i ett led under 8km.

Släppte samtidigt som en tjej som kör som proffs i Alrikssson cykel. Även här måste jag försöka tagga till lite och inte vara så loj.. för när jag tappade klungan sjönk min motivation något katastrofalt och all energi försvann helt. Så när ett par killar från Bålsta anslöt och farten höjdes lite fick jag släppa även dom, även om pulsen va rätt låg. Rullade sen själv i någon dryg mil innan jag fick sällskap av en annan kille från Bålsta. Vi rullade på rätt lugnt in i mål.

Ett bra träningspass helt klart. Men för att hänga med elit runt hela vägen så måste jag vara mycket mer taggad, när jag är mentalt på och laddad till tänderna så kommer adrenalinet som jag så väl behöver, då är jag med precis på hjul hela tiden och släpper inga luckor, precis så som det var på de två första tävlingarna. Det ska jag kunna fixa nu när jag är medveten om vad det innebär.

Lärde mig ändå massor och hade någon sagt till mig för 1 år sedan att jag skulle starta lopp med elitkillar och vara besviken för att jag får släppa dom efter drygt 4 mil skulle jag bara skrattat åt det...... Mitt första träningspass för drygt 2 år sedan innebar 2mil och knappt 23km/h och jag va helt knäckt efteråt.. viss skillnad ändå.

Nu är jag dessutom än mer taggad till att tappa ytterligare vikt.. 87-88kg på 180cm är fortfarande alldeles för mycket.

Nu tror jag inte att det är något mer lopp för mig förrens i höst, tråkigt men sant.

///Eric

Skada på skada! //Marco

Så, nu har man synat asfalten igen. Denna gången var det inte mitt fel. Jag bromsade in för att några gick ihop och ramlade längre fram i klungan. Det var väldigt lätt att se att något gick åt skogen där framme så folk bromsade in. Det gjorde inte han bakom mig. Jag hade fått ner farten så pass mycket att jag ställt mig upp och gjort mig beredd för att stanna till och kliva av cykeln. Då kommer någon bakifrån och kör rakt in i mig så att jag faller framåt och slår axeln i asfalten. Denna gången mindre lyckosamt och med en resa till Akuten där jag röntgades och undersöktes. Domen blev trasigt ledband i axeln och nu vet jag inte hur lång tid det tar tills jag kan träna eller cykla igen. Känns oerhört tungt!

Han som körde på mig sa att han hade uppsikt och att det såg ut som att det skulle gå bra där framme! Hur tycker man att något ser ut att gå bra när det ligger folk på marken. Han tyckte väl att det gick så pass bra att han sket i att bromsa helt enkelt. När några faller där framme så måste man väl bromsa in och kolla läget och inte ramma folk framför. Det gick inte ens speciellt fort när det hände! Var tom luckor mellan cyklisterna då det var en bit efter en kurva! Han framför mig stod tom still när det hände och jag rullade och var precis påväg att kliva av cykeln!

Jag är väldigt besviken på det som hände, mycket pga jag precis hade kraschat och klarat mig bra. Nu så blev utgången mindre rolig och han som rammade mig fick visst söka upp akuten senare han också! Hoppas det går bra för honom och att han hittar bromsarna vid nästa inbromsning! Många cyklar på som f-n efter och runt kurvor för att dom är rädda att tappa rulle på framförvarande och då är det lätt att tappa den så viktiga uppsikten framåt. När man kör Mellangrupp så lämnar man inte cyklister bakom sig utan man väntar in dom som inte riktigt hänger med. Känns lite som att det var en orsak till olyckan.

Mvh

M


Sprängda lår! ///Marco

Idag var första passet efter vurpan och det stod 6*30 sekunders intervaller på schemat. La på bandage på skrubbsåren för att inte skita ner dom. Såg nog riktigt fjantigt ut men jag är inte någon stilikon heller.

Det var nog meningen att man skulle köra lagom hårt så att man höll alla 6 intervallerna. Tyvärr så funkar ju jag som så att det är fullt ös medvetslös som gäller. Orkade väl med 4 med skapligt tryck sen helt borta. Spyfärdig och låren höll bokstavligen på att sprängas...underbart! Man vilade ganska länge mellan intervallerna och i början kändes det som en evighet innan det var dags för nästa intervall, efter den 4:e kändes dom där minuterna som ett par sekunder. Det där lär ju ge kraft i benen...knäböj med 150kg på axlarna är ingenting i jämförelse...

Passet från min gps. Ganska lätt att följa kurvorna och hur dom dalar ;-)http://connect.garmin.com/activity/36179641

Är nöjd med passet. Rullade tillbaka till samlingsplatsen efter intervallerna och då kördes det ett par ryck och då var benen med ganska bra igen. Kul att återhämtningen funkar ok iaf!

Såren verkar läka ok. Värst var smällen på axeln och där lär det nog bli ett snyggt ärr. Lär väl inte va sista vurpan man är med om!

Tackar cykelkompisarna för ett bra pass!

IMG 3008

Falkenloppet /// Eric

Sitter och slappar i soffan efter en riktigt trevlig tävling nere i Nynäshamn. Tänkte redogöra lite kort om loppet.

Vi var dryga 10-talet tävlande från Fredrikshof i Seniorklassen av totalt 30 stycken, så vi visste att vi hade goda chanser och hade en bra taktik upplagd för loppet. Själv kände jag mig inte så delaktig i själva taktiksnacket då jag hade min egen plan. Min plan var väldigt simpel, att bara försöka hänga med så länge det gick. Inför loppet kändes seniorklass som helt övermäktigt, men ett lopp som skulle ge mig erfarenhet.

Dryga 30 startande som sagt och när starten gått så hamnade jag som vanligt långt ner i klungan, men det gick hyfsat lugnt ändå och egenligen bara lite småryckigt efter några skarpa böjar. Då loppet gick i 8 varv på en bana som var ca 1 mil lång så upplevde jag det som att klungan kände sig för lite första varven. Men redan på 2:a varvet gick en Fredrikshovare loss och några till gick iväg lite senare.

I slutet på det 4:e varvet och in på det 5:e varvet så skruvades farten upp rejält i sista backen in mot målet. Precis då så satt killen framför mig och fumlade med bars i bakfickan och det blev en lucka som han heller inte täppte till. Sen gick det rejält fort i efterföljande backar och jag gick helt på rött för att försöka täppa till luckan. Min styrka är inte uppför så att försöka gå ikapp där var inte något jag trodde att jag skulle fixa. Luckan va som mest uppe i 70-80 meter men med min envishet så böjde jag ner huvudet och bara körde så hårt jag bara kunde och efter sista backen kunde jag i nerförsbacken gå ikapp. Som tur är för min del blev det sen inte någon körning efter kommande 90-graders sväng, för där hade jag nog fått det svårt.

Sista 3 varven gick rätt lugnt, några småryck men jag satt med i klungan väldigt enkelt. När spurten sen kom så drogs den igång väldigt tidigt, ca 3km från mål. Jag höll mig då lugn och drog igång mycket senare, vilket visade sig helt rätt då jag körde om bra många på upploppet och kom in som 5:a i klungspurten. Detta trots att min teknik suger när jag spurtar. Förstår inte riktigt, men jag glider bara längre och längre fram på sadeln så att jag har spetsen på sadeln rakt i röven, lyckas då inte ställa mig upp och jag får heller inte ner all kraft i pedalerna.

Riktigt nöjd över dagen. 12:a i min första tävling och det i Senior. Framöver lär det bli H30, men det lär inte vara enklare.

Nu känns det som att jag gjort min riktiga tävlingsdebut och Tour de Gubbos håller fanan högt då vi lyckats sitta med i huvudklungan i alla motionslopp och tävlingar vi båda gjort under Maj-Juni.

Bifogar en bild på delar av Hovets Seniorer för dagen, de flesta är de jag tränar med i Täby.


Luma GP bilder! ///Marco

Var och kikade på Luma GP idag och hade med kameran. Tog ganska mycket bilder och kommer lägga ut fler idag och imorgon. Det kommer alltså dyka upp fler bilder! Är det så att någon inte vill synas på bild osv så är det bara att höra av sig så plockar jag bort dom. Ni får använda bilderna på era egna bloggar osv. Mer cykelbilder önskar jag själv från tävlingar, är alltid roligt att titta på bilder!

Bilder finns här http://www.ipernity.com/doc/133669/album/191826

A MG 1110


Dags för riktiga debuten...... //Eric (Mats)

På söndag är det dags för min tävlingsdebut på riktigt. Östgöta tidigare var ju ett test i H-sport och förra veckan ställde jag upp i Uppsala Upplands Cup på linje. Men nu är det dags för Falkenloppet i Nynäshamn och dessutom i seniorklassen då alla jag tränar med ska köra senior. Kan inte bli annat än avhängd, eller så biter jag mig kvar i klungan. Brukar vara envis när det gäller och kommer inte ge upp förrens mjölksyran sprutar ut ur öronen.

Har inte skrivit något om loppet i Uppsala, men det va det roligaste jag gjort i cykelväg hittills. Underbart väder, solen sken och det va runt 12 grader varmt. Banan var lite småkuperad och smala vägar och ett antal 90 graders svängar. Loppet gick på en varvbana där 4 varv avverkades och totalt 53,5km. Mitt mål för dagen var att hänga med så länge som möjligt i huvudklungan. Verkade vara många duktiga cyklister som startade.

Jag värmde upp i ca 20minuter, vilket jag tror är ganska lagom för min del, tryckte upp pulsen lite men inte för mycket. När starten sen gick så östes det på direkt, attack direkt från min klubbkompis Oskar (som sa sig vara seg i benen.......) och sen avlöstes attackerna med varandra konstant. Klungan var dock alltid inställd på att hämta in alla attacker och det blev aldrig några luckor framåt. Själv satt jag längs ner mest hela tiden. Hade mycket svårt att ta mig upp genom fältet och när jag väl tog en bättre position halkade jag ner igen. Längs bak blev det väldigt ryckigt, dels gick farten ner väldigt mycket i alla skarpa böjar, med resultat att accelerationen blev max efteråt. Trodde att jag skulle tappa klungan där någon gång, men lyckades med min envishet klänga mig kvar även när klungan splittrades upp.

Gick faktiskt rätt lätt att hänga med hela vägen runt och hade krafter kvar för att spurta. Men då satt jag helt fast och kunde inte komma upp på nåt sätt på de smala vägarna. Blev tom utprejad i diket, men kunde iaf gå imål på en 23:e plats av ca 50 startande och det var dryga 30 som satt med hela vägen.

Enligt resultatlistan hade vi 44,5km/h i snitt, min mätare visade något mindre, runt 42. Strunt samma, det gick iaf väldigt fort.

Kände ett lyckorus i bilen hem och här någonstans bestämde jag mig gör att testa någon riktig tävling, så nu tilll helgen är det dags. Skriver efteråt hur det har gått. Det jag dock vet är att jag kommer att ha lärt mig massor.



Jag står o hänger på styret i Hovetkläder.


Som rubriken dessutom antyder har jag beslutat att börja använda mitt andranamn som mitt förnamn. Ovanligt jag vet, men något jag funderat på sedan jag var 15 år.

//Eric


Första vurpan! ///Marco

Rundan! http://connect.garmin.com/activity/35536100

Idag tog jag mig friheten att ta lite flex/friskvård under arbetstid, allt för att hinna med en cykeltur. Kan säga att jag är i riktigt bra form. Ångade på rejält och kroppen kändes kanon. Sen kom min första vurpa på landsvägscykel och den var pinsamt klantig! Hade cyklat om en stark cyklist en bit bort och förväntade mig att han skulle komma och cykla om.

Sen så small det. Körde på cykelbanan och tittade mig över axeln för att jag trodde att jag hade någon som låg bakom som skulle passera (jag cyklade ensam). Då lyckades mitt framhjul nosa sig över kanten på den nylagda asfalten, som nog är mellan 5-10cm hög. Nedanför dike och stängsel så mitt sinne sa försök parera upp dig igen och ja det vet ju alla hur det funkar. Det gick ganska fort också, nästan 45km/h enligt gps:en. Iaf så fick min axel och mitt huvud/hjälm ta största smällen. Sedan skrapsår på det och styret och växelreglage som ser lite mer använda ut än vad dom är. En fläck av lack på cykeln gick bort också. Tror faktiskt inte att cykeln fick sig någon större smäll men kanske borde kolla upp den?

Ny hjälm är iaf redan beställd. Kände mig något dum när jag kom tillbaka till jobbet med trasig tröja och skrapade armar och ben. Hardcore!

Lite fina bilder. http://www.ipernity.com/doc/133669/album/191597

Edit: Kände att det kanske var dumt att lägga bilder direkt i bloggen. Är nog inte alla som gillar att se skrapsår. Efter en natts sömn så inser jag hur sjukt lindrigt jag kom undan.

    IMG 2990

4x4 intervaller ///Marco

Hann iväg en sväng idag från jobbet och kunde köra ett 4x4 intervallpass. Är lite besviken på att jag inte riktigt får upp pulsen så högt som jag vill. Får en medelpuls på runt 156bpm under den aktiva delen och vill nog upp till över 160 innan jag är nöjd för i år. Maxpuls blir runt 165 och jag vill iaf ligga en liten bit över 170 under 2 av dom 4 minuterna som intervallerna innehåller.

Känner mig frisk och kry så jag borde kunna skrämma upp pumpen i lite högre nivåer. Är väl jag som inte pressar mig själv tillräckligt hårt. Känner dessutom att det är en bit kvar tills att jag ska få mjölksyra! Vad jag förstått så ska man inte få mjölksyra när man kör dessa intervaller.

Här är en länk till passet http://connect.garmin.com/activity/35336715 tycker verkligen om min Garmin men skulle vilja kunna sålla ut onödig info som exempelvis medelvärdena mellan intervallerna. Känns mest som att det är intressant att se hur snabbt pulsen sjunker. Blir lätt kladdigt med alla onödiga siffror. Kanske går att rensa.... Nu innehåller ju passet även rulltider, kanske man ska ta bort till nästa gång. (olika hastigheter på intervallerna pga dom ej körde på samma runda, är mest pulsen jag är ute efter att ha koll på).

Dessutom har cykeln börjat "knarra" lite lätt och det måste jag nog se till att få bort...har inte gjort nått med den sedan den plockades ihop och har nu kört 200 mil på den.

Cykelbrännan verkar vara på gång också. Känns riktigt bra ;-)
IMG 2936 IMG 2935


RSS 2.0